
De didactiek van eigenaarschap, betrokkenheid en het verbinden van leergebieden.
De leerling onderzoekt de wereld op een creatieve manier.
De procesgerichte didactiek is de didactiek van kunstzinnige oriëntatie, onderzoekend- en ontwerpend leren en andere onderwijsvormen waarbij de focus op het proces ligt. Een proces met een diepgaandere kennisverwerking dan uitsluitend kennisreproductie.
Deze didactiek leert de leerlingen om geen genoegen te nemen met het eerste antwoord dat ze vinden of bedenken. Het helpt ze om te verbreden, verdiepen en te komen tot een persoonlijk resultaat.
De didactische stappen lokken nieuwsgierigheid uit, zorgen voor focus en vragen van de kinderen dat ze autonoom durven denken en coöperatief samenwerken. Het doorlopen van dit proces is geen doel op zich: het zorgt voor een interactie tussen betekenisgeving en leerdoelen.
Wie kiest voor PGD?
- Als kennismaking: scholen die minder productgericht willen werken en zoekende zijn naar ‘hoe dan wel’.
- Scholen die kunstonderwijs meer creativiteit en diepgang willen geven.
- Scholen die kunstonderwijs aan willen laten sluiten bij andere leergebieden of thematisch onderwijs.